Wizja artystyczna przedstawiająca sondę Psyche. Źródło: NASA/JPL-Caltech/Arizona State Univ./Space Systems Loral/Peter Rubin

Psyche – misja realizowana przez NASA w ramach programu Discovery, a której celem jest unikalna metalowa planetoida, wystartuje rok wcześniej niż planowano, bo już latem 2022 roku i dzięki temu dotrze do celu swojej podróży w głównym pasie planetoid już w 2026 roku – cztery lata wcześniej niż pierwotnie zakładano.

Poprosiliśmy zespół projektujący misję o sprawdzenie czy wcześniejszy start misji może zapewnić nam lepszą trajektorię lotu do planetoidy Psyche. Zespół fenomenalnie potwierdził nasze przypuszczenia –  powiedział Jim Green, dyrektor Działu Nauk Planetarnych NASA w Waszyngtonie. Dzięki temu wcześniej zrealizujemy nasze cele naukowe jednocześnie oszczędzając pieniądze.

W ramach programu Discovery zespoły badaczy składały propozycje misji, które mogłyby wystartować w roku 2021 lub 2023. Na pierwszy termin wybrano misję Lucy, a na 2023 rok wybrano misję Psyche. Wkrótce po ogłoszeniu wyboru, NASA poleciła zespołowi misji Psyche zbadanie możliwości wcześniejszego startu.

Najwięcej korzyści przyniesie nam rewelacyjna trajektoria, która pozwoli nam dotrzeć do planetoidy dwa razy szybciej niż dostępna rok później –  mówi Lindy Elkins-Tanton z Arizona State University, główny badacz misji.  Jesteśmy niesamowicie podekscytowani, że NASA udało się przyspieszyć naszą misję. Dzięki temu dużo wcześniej zobaczymy ten niesamowity metalowy glob.

Nowa trajektoria lotu sondy jest dużo wydajniejsza, bowiem eliminuję potrzebę wykorzystania asysty grawitacyjnej ze strony Ziemi, która służyłaby do skrócenia czasu lotu. Co więcej, nowa trajektoria przebiega dalej od Słońca dzięki czemu nie potrzebujemy aż tak dużo osłon termicznych. W ramach nowej trajektorii wciąż niezbędne będzie wykonanie asysty grawitacyjnej w pobliżu Marsa w 2023 roku.

Zmiana planów niesamowicie zmobilizowała cały zespół przygotowujący misję – mówi Henry Stone, menedżer projektu w JPL.  Zespół projektujący misję wykonał rewelacyjną robotę opracowując nową, lepszą trajektorię lotu.

Misja Psyche

Psyche to planetoida krążąca wokół Słońca po orbicie przebiegającej między orbitami Marsa i Jowisza. Planetoida zbudowana jest niemal w całości z niklu i żelaza – dlatego też jest doskonałym oknem do badania gwałtownych kolizji, które doprowadziły do powstania Ziemi i innych planet skalistych.

Cele naukowe misji Psyche to zrozumienie fundamentalnych składników w procesach formowania planet oraz zbadanie całkowicie nowego typu obiektów kosmicznych. Zespół misji chce się dowiedzieć czy Psyche jest jądrem jakiejś wczesnej planety, jaki jest jej wiek, czy powstała w podobny sposób co jądro Ziemi i jak wygląda jej powierzchnia. Zespół instrumentów sondy obejmuje magnetometry, kamery szerokopasmowe oraz spektrometry neutronowe i promieniowania gamma.