Nietypowa galaktyka eliptyczna z poprzeczką – zdjęcie

A young elliptical

Na środku tego niesamowitego zdjęcia wykonanego za pomocą Kosmicznego Teleskopu Hubble’a znajduje się galaktyka eliptyczna NGC 3610. W tle widocznych jest mnóstwo innych galaktyk praktycznie o każdym kształcie. Widać tam galaktyki spiralne, galaktyki z poprzeczką w regionach centralnych, rozmyte galaktyki czy też eliptyczne. W rzeczywistości  prawie każdy jasny obiekt na tym zdjęciu to galaktyka – no może poza pojedynczymi gwiazdami, które łatwo odróżnić.

NGC 3610 to oczywiście najjaśniejszy obiekt na zdjęciu – i to wyjątkowo ciekawy. Odkryta w 1793 przez Williama Herschela galaktyka eliptyczna z czasem dowiodła swojej wyjątkowości gdy okazało się, że posiada dysk. To dość nietypowe, bowiem dyski są cechą charakterystyczną dla galaktyk spiralnych. A tutaj niespodzianka – galaktyka eliptyczna i z dyskiem i to na dodatek z bardzo jasnym dyskiem.

Czytaj dalej na portalu Urania.