Rosyjska rakieta uległa dezintegracji na orbicie

Rosyjska agencja kosmiczna Roskosmos poinformowała wczoraj, że jedna z rakiet znajdujących się na orbicie uległa dezintegracji, pozostawiając po sobie grupę nowych śmieci kosmicznych.

Przedstawiciele agencji poinformowali, że górny człon rakiety Fregat-SB w 2011 r. wyniósł na orbitę satelitę naukowego Spektr-R.

„Do dezintegracji doszło 8 maja 2020 r. między 0500 a 0600 GMT nad Oceanem Indyjskim” informuje Roskosmos. „Aktualnie zbieramy dane, które pozwolą nam ustalić liczbę i parametry orbit powstałych śmieci kosmicznych”.

O dezintegracji rakiety jako pierwsza poinformowała na Twitterze w sobotę 18th Space Control Squadron, jednostka Sił Powietrznych USA, która monitoruje i śledzi śmieci kosmiczne.

Według Amerykanów po rakiecie pozostało 65 odłamków, ale nic nie wskazuje na to, aby przyczyną zdarzenia było zderzenie z innym obiektem na orbicie.

Radioteleskop Spektr-R przestał reagować na komendy z centrum kontroli misji w styczniu 2019 r. Misję uznano za zakończoną kilka miesięcy później.