Pierwsza w historii chińska sonda marsjańska przesłała na Ziemię zdjęcie… Ziemi i Księżyca wykonane po starcie z Ziemi.

Zdjęcie przedstawiające bliskie nam ciała niebieskie jako niewielkie rogale unoszące się w czarnej pustce przestrzeni kosmicznej wykonane zostało 1,2 mln km od Ziemi trzy dni po starcie sondy.

Chiny dołączyły w tym roku do Stanów Zjednoczonych oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich jako trzeci kraj, który wysyła w tym roku misję na Marsa.

Celem misji Tianwen-1 jest wejście na orbitę Marsa siedem miesięcy po starcie z Ziemi, a następnie opuszczenie na powierzchnię lądownika, na pokładzie którego znajduje się niewielki łazik.

To kolejny krok w szybko rozwijającym się chińskim programie kosmicznym, w ramach którego wysłano już dwa łaziki na Księżyc (w tym jeden na niewidoczną z Ziemi stronę Księżyca) oraz wybudowano system nawigacji satelitarnej Beidou.

Z informacji przekazanych przez chińską administrację sonda Tianwen-1, która wyrwała się już z okowów grawitacji Ziemi działa prawidłowo i zmierza w kierunku Marsa.

Do dzisiaj sonda oddaliła się od Ziemi o 1,5 mln km, do pokonania zostało jej jeszcze 53 mln km.