W dniu wczorajszym wysłany przez NASA na Marsa łazik Opportunity rozpoczął 13. rok na powierzchni planety. To trzynaście lat eksploracji, badania i podróżowania po powierzchni. I wciąż nie ma dość! Wyniesiony w przestrzeń kosmiczną 7 lipca 2004 roku już od 4625 dni pracuje na powierzchni Czerwonej Planety – to naprawdę niezły wynik jak na łazik, którego misja pierwotnie planowana była na 90 dni. Niedawno Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie opublikowało poniższy film, w którym możecie zobaczyć niektórych utalentowanych inżynierów i naukowców, którzy na co dzień pracują z łazikiem Opportunity.

Opportunity aktualnie bada powierzchnie Marsa wzdłuż zachodniego zbocza krateru Endeavour (średnica 21 km), na południe od tzw. Marathon Valley – doliny nazwanej tak na cześć łazika Opportunity, który właśnie tam osiągnął na liczniku przejechanych kilometrów dystans maratonu.

Zdjęcie Krateru Endeavour wykonane przez łazik Opportunity 30 sierpnia 2016 roku (NASA/JPL-Caltech/Cornell/Arizona State University)

W trakcie trwania swojej głównej misji oraz przez kolejne 12 lat dodatkowej eksploracji, łazik Opportunity wielokrotnie zdobywał przekonujące dowody na obecność wody na powierzchni Marsa w przeszłości.

„Przekroczyliśmy planowany pierwotny czas misji już 50-krotnie,” mówił menedżer projektu Opportunity John Callas w październiku ubiegłego roku. „Kroki milowe tego typu uświadamiają nam osiągnięcia, które możliwe są tylko dzięki zaangażowanym ludziom, którym powierza się budowę i obsługę tego cennego sprzętu znajdującego się na innej planecie.”

Dla porównania, poniżej pierwsza mozaika panoramiczna z powierzchni Marsa, wykonana przez łazik Opportunity w środku Krateru Eagle (średnica 20 m), w miejscu lądowania łazika.

Mozaika 24 zdjęć wykonanych za pomocą Pancam tuż po lądowaniu na powierzchni Marsa 25 stycznia 2004. (NASA/JPL)

Najnowsze informacje o poczynaniach łazika Opportunity można znaleźć tutaj.

Źródło: NASA/Lights In The Dark