SpaceX zainstalowało „wentylowany stopień międzystopniowy” i osłonę termiczną na górze swojego prototypu pierwszego stopnia Super Heavy. Ma on sprawić, że Starship — górny człon rakiety będzie w stanie oddzielić się od niego „na gorąco”.

Po nieco przydługiej przerwie wszystko wskazuje na to, że SpaceX w końcu zbliża się wielkimi krokami do drugiej próby wykonania testowego lotu orbitalnego zestawem Super Heavy Starship.

Elon Musk napisał we wtorek (22.08) na iksie, że „wkrótce kolejny start Starshipa”. Lakoniczna wypowiedź, ale do tego akurat Musk już chyba wszystkich przyzwyczaił.

Zaledwie kilka dni wcześniej SpaceX udostępniło parę zdjęć przedstawiających modyfikacje Boostera 9, umożliwiające mu wykonanie metody separacji na gorąco podczas lotu na orbitę.

Starship składa się z dwóch oddzielnych elementów: 70-metrowego pierwszego członu rakiety — Super Heavy oraz wysokiego na 50 metrów górnego stopnia zwanego Starship. W pełni złożona rakieta ma zatem zawrotną wysokość 120 metrów.

Według optymistycznych planów zarówno Super Heavy, jak i Starship będą w przyszłości elementami wielokrotnego użytku, które po wyniesieniu ładunku na orbitę będą wracały na Ziemię i lądowały pionowo na lądzie. Miałoby to znacząco obniżyć koszty wynoszenia ładunków na orbitę, a tym samym umożliwić rozwój przemysłu kosmicznego.

SpaceX przygotowuje się do nadchodzącego lotu już od 20 kwietnia, kiedy to Super Heavy Starship wzniósł się po raz pierwszy. Na wysokości 39 km doszło do detonacji zestawu wskutek niewłaściwego oddzielenia Starshipa od pierwszego członu.

W czerwcu Musk poinformował, że w toku prac SpaceX wprowadziło „znacznie ponad tysiąc” zmian w statku Starship przed drugim lotem testowym. Jedną z najważniejszych zmian jest modyfikacja Super Heavy umożliwiająca separację na gorąco.

„Hot-staging” polega na odpaleniu silników w górnym stopniu rakiety, gdy jest ona jeszcze przymocowana do dolnego stopnia. Aby było to możliwe, SpaceX zainstalowało „wentylowany stopień międzystopniowy” i osłonę termiczną na górze Boostera 9.

Te dwa dodatki zasadniczo ochronią Booster 9 przed płomieniami silnika Raptor, dochodzącymi z górnego stopnia statku kosmicznego podczas procesu separacji.

Osłona termiczna będzie chroniła górną część Boostera 9, natomiast wentylowany stopień międzystopniowy umożliwi ucieczkę płomieni silnika górnego członu.

Wydaje się, że SpaceX szybko zbliża się do drugiego lotu testowego statku Starship; firma przeprowadziła statyczne testy silników na statku 25 i Boosterze 9, prototypie górnego stopnia statku Starship oraz prototypie Super Heavy, który zostanie użyty podczas startu.

NASA wyraziła niedawno również zaniepokojenie harmonogramem prac nad zmodyfikowanym lądownikiem księżycowym Starship, który będzie używany do wysyłania astronautów z powrotem na powierzchnię Księżyca w ramach misji Artemis III.