Jowisz jest największą planetą Układu Słonecznego. Jego masa i grawitacja sprawiają, że mniejsze i większe skały krążące wokół Słońca w przestrzeni międzyplanetarnej są przez niego przyciągane. To prowadzi do tego, że czasami Jowisz taką skałą oberwie, a czasami wyrzuci ją na zewnątrz układu planetarnego. Tak czy inaczej, Jowisz jest swego rodzaju ochroną dla planet skalistych wewnątrz Układu Słonecznego.

Miłośnicy astronomii obserwujący nocne niebo za pomocą swoich teleskopów informują, że w ostatnich dniach w atmosferę Jowisza coś wpadło. Samo zdarzenie udało się nawet zarejestrować.

Na koncie MASA Planetary Log na iksie opublikowano post z nagraniem, na którym widoczna jest tarcza Jowisza i pojawiający się na niej rozbłysk.

Źródło: Twitter/MASA Planetary Log

ttps://twitter.com/OASES_miyako/status/1697120198204195152

MASA Planetary Log, konto należące do amatora astronomii, który w trakcie obserwacji skupia się głównie na planetach. W filmach opublikowanych w serwisie X uwydatnione są błyski, ponieważ jasność i balans kolorów są dostosowywane automatycznie przez wykorzystywane przez niego kamery.

W ostatnich latach właściciel konta OASES brał udział w szeregu obserwacji uderzeń w atmosferę Jowisza. Konto OASES na Twitterze zamieściło zdjęcie Jowisza w wysokiej rozdzielczości w momencie uderzenia, wykorzystując dane dostarczone przez amatorów.

Jeżeli to wygląda fascynująco, to warto przypomnieć, że w 1994 roku w atmosferę Jowisza uderzyły odłamki komety Shoemaker-Levy 9. Powstałe wtedy zaburzenia w atmosferze Jowisza widoczne były przez długie miesiące.