Sonda Juno

Sonda Juno wyszła z trybu awaryjnego i z powodzeniem uruchomiła silniki przygotowując się do kolejnego bliskiego przelotu w pobliżu Jowisza.

Kontrolerzy misji wysłali do sondy Juno komendę wyjścia z trybu awaryjnego 24 października. Potwierdzenie wykonania komendy dotarło na Ziemię 25 października. Sonda weszła w tryb awaryjny 18 października po tym jak monitor wydajności oprogramowania rozpoczął reset komputera pokładowego sondy. Aktualnie zespół badaczy wciąż analizuje przyczyny resetu i testuje dwa zawory silnika głównego.

„Sonda Juno wyszła z trybu awaryjnego, działa prawidłowo i reaguje na wszystkie nasze polecenia,” mówi Rick Nybakken, menedżer projektu Juno z Jet Propulsion Laboratory w Pasadenie. „Planujemy rozpocząć włączanie instrumentów na początku listopada, aby spokojnie przygotować się na przelot w pobliżu planety na początku grudnia.”

W ramach przygotowań do kolejnego bliskiego przelotu w pobliżu Jowisza sonda Juno wykonała wczoraj (wtorek) manewr korekty orbity. Trwający 31 minut manewr zmienił prędkość orbitalną sondy o 2.6 m/s i zużył do tego 3.6 kg paliwa. Sonda Juno ponownie przeleci w pobliżu Jowisza 11. grudnia br.  Podczas przelotu Jowisza będzie badał pełen zestaw instrumentów naukowych sondy Juno oraz kamera JunoCam.

„Z niecierpliwością oczekujemy kolejnego zbliżenia do Jowisza,” mówi Scott Bolton, główny badacz misji Juno z Southwest Research Institute w San Antonio. „Dotąd zebrane dane są naprawdę obiecujące.”

Sonda Juno została wyniesiona w przestrzeń kosmiczną 5. sierpnia 2011 roku i dotarła do Jowisza 4 lipca 2016 roku.