Naukowcy z Portoryko poinformowali o zarejestrowaniu osobliwych sygnałów emitowanych przez gwiazdę znajdującą się zaledwie 11 lat świetlnych od Ziemi.

Jak zwykle w takiej sytuacji informacja bardzo szybko rozprzestrzeniła się po internecie, bowiem wiele osób zaczęło interpretować nietypowe sygnały jako dowód na odkrycie obcego życia w pobliżu czerwonego karła o nazwie Ross 128 – choć naukowcy od razu rzucili się do studzenia nastrojów.

„Gdybyście się zastanawiali, ponownie pojawiająca się hipoteza uwzględniająca obcych znajduje się na szarym końcu naszej listy zawierającej dużo lepsze wytłumaczenia obserwowanego zjawiska”, napisał na swoim blogu Abel Mendez, dyrektor Planetary Habitability Laboratory na Uniwersytecie Portoryko w Arecibo.

Nietypowe sygnały po raz pierwszy pojawiły się w kwietniu i maju obecnego roku, kiedy badacze rozpoczęli badanie serii małych i stosunkowo chłodnych czerwonych karłów.

Jak na razie nie mamy żadnych informacji o tym czy Ross 128 posiada jakiekolwiek planety, ale „zauważyliśmy bardzo osobliwe sygnały w 10-minutowym dynamicznym widmie uzyskanym z Ross 128”.

Sygnały zostały zaobserwowane 13 maja o godzinie 00:53 GMT i „składały się z szerokopasmowych, kwazi-okresowych i niespolaryzowanych pulsów o silnej dyspersji” informuje Mendez.

„Podejrzewamy, że sygnały nie stanowią lokalnych interferencji radiowych (RFI) ponieważ obserwujemy je tylko w przypadku Ross 128, a obserwacje innych gwiazd prowadzone tuż przed i po obserwacji tej gwiazdy nie wykazują podobnej charakterystyki”.

Źródło: Planetary Habitability Laboratory

Istnieją trzy główne możliwości wytłumaczenia owych sygnałów:

• może to być sygnał podobny do rozbłysków słonecznych,
  • może to być sygnał wyemitowany przez inny obiekt w polu widzenia Ross 128,
  • może to być błysk z satelity krążącego wokół Ziemi na dużej wysokości.

Z uwagi na fakt, że sygnały najprawdopodobniej są za słabe, aby mogły być zarejestrowane przez inne radioteleskopy na świecie, Mendez informuje, że naukowcy z Obserwatorium Arecibo nawiązali współpracę z astronomami z programu SETI w celu wykorzystania teleskopów Allen Telescope Array oraz Green Bank Telescope do obserwacji gwiazdy po raz drugi w minioną niedzielę.

Wyniki tych obserwacji powinny być opublikowane jeszcze przed końcem tygodnia.

Źródło: AFP