asterosejsmologia

Astrofizycy z University of Birmingham uchwycili dźwięki jednych z najstarszych gwiazd w naszej galaktyce – Drodze Mlecznej – możemy przeczytać w artykule opublikowanym wczoraj w periodyku Monthly Notices of the Royal Astronomical Society.

Zespół badawczy z School of Physics and Astronomy na University of Birmingham ogłosił wykrycie oscylacji akustycznych gwiazd w jednej z najstarszych znanych nam gromad kulistych – M4, której wiek szacuje się na około 13 miliardów lat.

Opierając się na danych zebranych w ramach misji K2 teleskopu Kepler, badacze poszukiwali rezonansowych oscylacji gwiazd za pomocą technik zwanych asterosejsmologią. Tego typu oscylacje prowadzą do niewielkich zmian lub pulsów jasności, które powodowane są przez fale dźwiękowe uwięzione we wnętrzach gwiazd. Mierząc ton takiej „gwiezdnej muzyki” można określić masę i wiek pojedynczych gwiazd.

To odkrycie otwiera drzwi do wykorzystania asterosejsmologii do badania bardzo wczesnej historii naszej Galaktyki.

Dr Andrea Miglio z University of Birmingham, która kierowała badaniami, powiedziała: „Skala wieku gwiazd jak dotąd ograniczała się do stosunkowo młodych gwiazd, ograniczając nam możliwość badania wczesnej historii naszej Galaktyki. W ramach naszych badań byliśmy w stanie dowieść, że asterosejsmologia umożliwia precyzyjne i dokładne określenie wieku najstarszych gwiazd w Galaktyce.”

Profesor Bill Chaplin, kierownik międzynarodowego zespołu zajmującego się asterosejsmologią mówi: „Tak samo jak archeolodzy odkrywają przeszłość podczas wykopalisk, ak my możemy wykorzystać dźwięk uwięziony wewnątrz gwiazd do badań archeologicznych naszej Galaktyki.”

Źródło: U of B