Skoro NASA przygotowuje się na poważnie do ponownego wysłania ludzi na powierzchnię Księżyca, to międzynarodowi partnerzy agencji przygotowują własne rozwiązania, które mogłyby wesprzeć program Artemis i przyczynić się w dłuższym horyzoncie czasowym do realizacji coraz dłuższych misji księżycowych, a z czasem do stworzenia stałej bazy załogowej na powierzchni Srebrnego Globu. Być może jednym z takich rozwiązań będzie europejski habitat księżycowy, w którym astronauci mogliby pracować w trakcie swoich misji.

Za przedstawiony właśnie projekt habitatu wielofunkcyjnego (MPH) odpowiadają specjaliści z Włoskiej Agencji Kosmicznej (Agenzia Spaziale Italiana, ASI), którzy chcieliby zrealizować taki projekt we współpracy z francuską firmą z sektora lotniczo-kosmicznego Thales Alenia Space. Firma ta ma już doświadczenie w budowie satelitów i komponentów naziemnych wykorzystywanych do obserwacji Ziemi oraz eksploracji przestrzeni kosmicznej.

Subskrybuj i obserwuj wszystkie aktualności na swoim ulubionym komunikatorze

WhatsApp – kliknij tu
Messenger – kliknij tu
Telegram – kliknij tu

„MPH byłby historycznym osiągnięciem. Mógłby to być pierwszy włoski moduł mieszkalny na powierzchni Księżyca. To powód do wielkiej dumy dla naszej firmy, która ma już doświadczenie oraz wiedzę techniczną umożliwiającą realizację tak ambitnego wyzwania” – przekonuje Franco Fenoglio z Thales Alenia Space.

Oczywiście, do wybudowania habitatu jeszcze daleka droga. Jak na razie jest to jedynie koncepcja, która w ubiegłym miesiącu z powodzeniem zakończyła prowadzony przez NASA przegląd projektu Element Initiation Review. Kolejnym krokiem milowym będzie przegląd koncepcji misji, do którego dojdzie w ciągu najbliższych czterech miesięcy. Na tym etapie NASA będzie badała zgodność modułu z architekturą programu księżycowych misji załogowych Artemis.

Zdjęcie habitatu MPH opublikowane przez Thales Alenia Space przedstawia bardzo prostą konstrukcję składającą się z pojedynczego cylindra wraz z panelami słonecznymi i czaszą komunikacyjną. Jednakże moduł ten będzie musiał skutecznie chronić astronautów przed trudnym środowiskiem księżycowym, tj. intensywnym promieniowaniem kosmicznym i ekstremalnymi wahaniami temperatury powierzchni Księżyca. Warto tu przypomnieć, że temperatury na równiku Księżyca mogą osiągnąć 121°C w ciągu dnia i -133°C.

Jednakże temperatury są szczególnie ważne na południowym biegunie Księżyca, który jest docelowym miejscem lądowania misji Artemis, ponieważ w niektórych miejscach w tym regionie występuje albo stałe światło słoneczne lub ciągła ciemność. Dane z sondy Lunar Reconnaissance Orbiter (LRO) wykazały, że temperatury w najciemniejszych kraterach na biegunach nie przekraczają -246°C. Z tego też powodu projekt i konstrukcja MPH będą musiały uwzględniać również takie warunki.

Założona w 2007 roku firma Thales Alenia Space ma długą i bogatą historię działań w przestrzeni kosmicznej, ponieważ jest drugim co do wielkości (po Boeingu) uczestnikiem sektora prywatnego w projekcie Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS). Udział ten obejmuje budowę kilku ciśnieniowych modułów ISS, takich jak Harmony, Tranquility, Columbus Laboratory Module, Leonardo i Cupola, z których ostatni składa się z dużych okien, w których astronauci prowadzą obserwacje Ziemi.

Moduł MPH stanowi kontynuację długotrwałego partnerstwa między ASI i NASA. Włoska Agencja Kosmiczna ASI wysłała w przestrzeń kosmiczną łącznie siedmiu astronautów, począwszy od misji STS-46 w 1992 r., do realizowanej przez SpaceX misji Crew-4 w 2022 r.