Lunar Cruiser – tak będzie się nazywał księżycowy samochód dla astronautów

Od kilku dni wiemy już jak będzie nazywał się załogowy pojazd księżycowy projektowany obecnie wspólnie przez japońską agencję kosmiczną JAXA oraz Toyotę.

Lunar Cruiser – tak będzie nazywał się pojazd, który wystartuje w kierunku Księżyca pod koniec lat dwudziestych. Nazwa oczywiście przypomina legendarnego SUVa Toyoty, Land Cruisera.

JAXA i Toyota rok temu podpisały umowę na opracowanie pojazdu księżycowego napędzanego ogniwami wodorowymi. W tym roku prace skupiają się na budowaniu elementów testowych dla każdego głównego elementu pojazdu, a także nad pierwszym prototypem Lunar Cruisera.

Prace obejmują wykorzystanie symulacji do potwierdzenia mocy i skuteczności w rozpraszaniu ciepła podczas jazdy, produkcję i ocenę prototypowych opon oraz wykorzystanie wirtualnej rzeczywistości i pełnowymiarowych modeli do planowania rozłożenia sprzętu w kabinie Lunar Cruisera.

Lunar Cruiser może odgrywać kluczową rolę w rozwoju obecności ludzi na powierzchni Księżyca. Pojazd może pomagać astronautom w eksploracji biegunowych rejonów Księżyca i poszukiwaniach lodu i innych wartościowych zasobów – przekonują przedstawiciele Toyoty.

Lunar Cruiser nie będzie jednak pierwszym pojazdem załogowym, który będzie przemierzał księżycowe wzgórza. Już w trakcie trzech ostatnich misji Apollo zrealizowanych w 1971 i 1972 roku NASA zapewniła astronautom swego rodzaju pojazdy. W przeciwieństwie do Lunar Cruisera nie posiadały one kabiny ciśnieniowej, przez co astronauci musieli korzystać z nich w kombinezonach.

Radek Kosarzycki

Popularyzator astronomii. Kulturalny cham. Od 2015 r. codziennie pisze i mówi o kosmosie na Pulsie Kosmosu. Od 2020 r. pisze o kosmosie także na najlepszym polskim portalu technologicznym Spider's Web.